DATAROCK

Røde joggedresser, dansbare hits, elleville liveshow og generelt god stemning.

Det er ikke rart at DATAROCK fra Bergen har vært et av landets mest populære band i snart en mannsalder. Frontet av den sjeldent karismatiske vokalisten Fredrik Saroea har gutta bak monsterhits som  «Fa-Fa-Fa», «Computer Camp Love» og «Give It Up» skapt store bølger, både her hjemme og ute i den store verden. Deres helt unike form for elektropop har sørget for en stadig voksende fanskare, og bandets låter har blitt brukt i reklamer for Apple, Coca-Cola og Google, i dataspill som FIFA-serien og «The Sims», samt i TV-programmer som «Jersey Shore» og «Chuck».

DATAROCK må regnes også som et av Norges mest internasjonalt anerkjente band i sin sjanger. Deres 1000 konserter i 36 land – i røde joggedresser – inkluderer 20 turneer i USA, 8 Australia-turneer og konserter på festivaler som Coachella, Lollapalooza, Reading & Leeds, Meredith Music Festival, Falls Festival, Summer Sonic, Hurricane, Roskilde og Sónar.

Debutalbumet deres endte som #26 på NMEs liste over årets beste album, og Computer Camp Love ble listet som #88 på Rolling Stones liste over årets beste låter og ble #12 på “Australias Hottest 100” samme år.

Spin Magazine listet «See What I Care» som en “essential download of the summer”. Albumet RED var “critic’s choice of the week” i NY Times – og begge albumene ble nominerte til Spellemann her hjemme.

De siste månedene har det derimot begynt å røre seg i nye retninger for bandet, de har sluppet en rekke mystiske videoer som mer enn hinter om noe helt nytt, og rett før jul slapp de plutselig en splitter ny låt hentet fra det kommende albumet. «Ruffle Shuffle» oppfyller alle forventninger til en DATAROCK-låt: Den er ubegripelig fengende, elegant produsert, med en gjennomgående slentrende kulhet.

-Du vet alle de sangene som kommer med en egen dans? Vel, vi tenkte det var på tide at DATAROCK fikk seg en slik. Teksten på Ruffle Shuffle fungerer som en bruksanvisning for DATAROCK-dansen. Og som så mange ganger før, fant vi også denne gang inspirasjon i Australia, nærmere bestemt i det forvirrende og samtidig fascinerende dansefenomenet kjent som The Melbourne Shuffle, forteller bandet.

9.mars slapp de sitt nye album «Face The Brutality» til strålende mottakelse!

Anmeldelser av «Face The Brutality»:
5/6 – Dagbladet – Vi snakker gøy, uanstrengt og spesialkonstruert musikk for et unikt liveband som nå har enda mer ammunisjon til sine episke liveshow
5/6 – Aftenposten – Datarock ligner seg selv, men har utviklet uttrykket i en retning som har gitt dem en ny driv
5/6 – Bergens Tidende – Plutselig gikk det opp for meg: jeg sittedanset. Jeg sittedanset med så mye innlevelse at det knirket pinlig høyt i kontorstolen
5/6 – GAFFA – Fredrik Saroea & co. briljerer på Face The Brutality med kunnskap, en rik referansebank, samtidig som de er akkurat passe vågale
5/6 – Hamar Arbeiderblad – Bandets sprudlende og svingende poprock lever i beste velgående

Anbefalt i Morgenbladet:
«Trenger verden et nytt Datarock-album, spør du deg kanskje? Svaret, etter en del runder på anlegget, er ja, i aller høyeste grad!»

5 av 5 i Music News:
«(…) Trumped *cough* as ‘an album for the bored and bitter survivors of 2017’, this sonic-tonic arrives at the right time, Summer’scoming and a soundtrack is required. Any posing pasticheur can steal from the past and mimic the moods (yeah, you, Mark ‘trans-Atlant-dick’ Ronson), however, sincerity cannot be bought, it takes true talent to relocate and update.»

5 av Engelen i Bergens Tidende for konserten på UKEN i Bergen 17.mars 2017:
«Datarock er absolutt tilbake. Etter å ha ligget mer eller mindre i dvale de siste årene beviste de lørdag kveld at de er like fengende og lekne som før. Ny plate hadde de også med seg. Det ferske materialet holder absolutt mål – også i konsertsammenheng – og det låt verken rustent eller avdanket.»

Intervju med Tidal:
http://read.tidal.com/article/singlesnakk-med-datarock

Intervju med P13:
https://radio.nrk.no/serie/selskapssjuk/MUHR55001518/19-01-2018#t=23m22s