DATAROCK
Joggedresser, dansbare hits, elleville liveshow og generelt god stemning. Det er ikke rart at DATAROCK fra Bergen har vært et av landets mest populære band i snart en mannsalder.
Datarock slapp en serie singler gjennom høst og vinter 2020-2021, med hjelp av bl.a. Steve Dubs som har mikset all musikken til Chemical Brothers og vant Grammy for beste elektroniske album 2019 med «No Geography».
Datarock 2022 låter stort og dansbart.
I 2018 gav de ut «Face the Brutality», deres første studioalbum på 9 år. Anmelderne trillet 5 av 6 i både Dagbladet, Aftenposten, Hamar Arbeiderblad, BT og GAFFA, og i utlandet høstet platen 7 av 10 i danske Diskant, 4 av 5 i Classic Pop Mag og 5 av 5 i Music News. Rask etterfulgt at «A Fool At Forty Is A Fool Indeed», deres femte EP, med samme internasjonale respons i 2019.
Frontet av den sjeldent karismatiske vokalisten Fredrik Saroea har gutta bak monsterhits som «Fa-Fa-Fa», «Computer Camp Love» og «Give It Up» skapt store bølger, både her hjemme og ute i den store verden. Deres helt unike form for elektropop har sørget for en stadig voksende fanskare, og bandets låter har bl.a. blitt brukt i reklamer for Apple, Coca-Cola, Microsoft, Samsung og Google, i dataspill som FIFA-serien og «The Sims», samt i TV-programmer som «Workaholics» og «Vampire Diaries».
DATAROCK må også regnes som et av Norges mest internasjonalt anerkjente band. Deres 1000 konserter i 36 land inkluderer 20 turneer i USA, 8 i Australia – og konserter på festivaler som Coachella, Lollapalooza, Reading & Leeds, Summer Sonic, Hurricane, Sónar og Roskilde.
Debutalbumet «DATAROCK DATAROCK» og «RED» ble begge Spellemansnominert, førstnevnte fikk 36. plass på NME sin liste over «årets album». «Computer Camp Love» fikk 88. plass blant «årets låter» i Rolling Stone Magazine – samt 12. på Australias Hottest 100 – «See What I Care» ble «essential download» i SPIN Magazine – «RED» ble «critic’s choice» i The New York Times og kritikerrost i alt fra Pitchfork til NME og BBC.
I forbindelse med «Face the Brutality» ble bandet også featured i amerikanske DJ Mag, DNA i Australia, WARP og meksikanske FILTER – og det ble premierer på alt fra Lindmo og Brooklyn Vegan til den amerikanske giganten Alternative Press. Flere av låtene endte opp på vesentlige spillelister internasjonalt, «Feathers & Wax» ble spilt på BBC Radio 1, Lindstrøm & Prins Thomas-remiksen av «Everything» ble plukket opp av Ministry Of Sound (til selskapets nest største samleplate «Sessions: Rebirth» – ute 28. september), mens musikkvideoen til samme låt fikk rotasjon på alt fra Rage i Australia til Chanel Once i Mexico og MTV Latin America.
Anmeldelser av «Face The Brutality»:
5/6 – Dagbladet – Vi snakker gøy, uanstrengt og spesialkonstruert musikk for et unikt liveband som nå har enda mer ammunisjon til sine episke liveshow
5/6 – Aftenposten – Datarock ligner seg selv, men har utviklet uttrykket i en retning som har gitt dem en ny driv
5/6 – Bergens Tidende – Plutselig gikk det opp for meg: jeg sittedanset. Jeg sittedanset med så mye innlevelse at det knirket pinlig høyt i kontorstolen
5/6 – GAFFA – Fredrik Saroea & co. briljerer på Face The Brutality med kunnskap, en rik referansebank, samtidig som de er akkurat passe vågale
5/6 – Hamar Arbeiderblad – Bandets sprudlende og svingende poprock lever i beste velgående
Anbefalt i Morgenbladet:
«Trenger verden et nytt Datarock-album, spør du deg kanskje? Svaret, etter en del runder på anlegget, er ja, i aller høyeste grad!»
5 av Engelen i Bergens Tidende for konserten på UKEN i Bergen 17.mars 2017:
«Datarock er absolutt tilbake. Etter å ha ligget mer eller mindre i dvale de siste årene beviste de lørdag kveld at de er like fengende og lekne som før. Ny plate hadde de også med seg. Det ferske materialet holder absolutt mål – også i konsertsammenheng – og det låt verken rustent eller avdanket.»
Intervju med Tidal:
http://read.tidal.com/article/singlesnakk-med-datarock
Intervju med P13:
https://radio.nrk.no/serie/selskapssjuk/MUHR55001518/19-01-2018#t=23m22s